Методична робота

                                      
Тема: Великоднє свято.
Мета: Уточнити і розширити знання дітей про свято Великодня, його традиції; розвивати пізнавальну сферу, мислення, мовлення, увагу, уяву, дрібну та грубу моторику, сенсорні відчуття; виховувати акуратність, працелюбність.
                                      Зміст заняття:
I. Організаційний момент.
Джміль в віконце заглядає
Скоса дивиться на нас.
Чого ми відпочиваєм?
До роботи нам вже час.
II.Логопедична розминка.
III.Робота над темою заняття.
1.Вступна бесіда.
-- Діти давайте пригадаємо, яка пора року зараз.
-- А як ви визначили, що це весна? Які ви знаєте ознаки весни?
      Весна нагадала нам,що скоро буде свято Великодня. Це свято добра, свято життя. Воно прославляє все живе. У свято Великодня люди повинні пробачати всі образи.
      На Великдень люди печуть великодні паски – такі великі, солодкі, смачні.
-- А що означає великодня паска?
-- Це достаток у сімї. У людей хороших, добрих великодня паска виходить дуже пишною, смачною, гарною.
2.Пальчикова гімнастика.
Жменьку борошна беремо
І у ситечко кладемо.
Сієм, сієм, висіваєм,
Все на купку висипаєм
І яєчки розбиваєм,
Склянку цукра досипаєм
Та сметанки доливаєм,
А тепер нам що робити?
Починаємо місити.
Раз,  два, три, чотири, п’ять,
Будем паску випікать.
3.Завдання « Домалюй та розфарбуй пасочку».
4.Розповідь казки  «Писанка».
5.Дидактична гра «Знайди пару».
6.Дидактична гра «Залатай яйце».
7.Фізкультхвилинка.
Руки вбік, угору, вниз,
1, 2, 3 – не помились.
Ми руками – хлоп, хлоп, хлоп,
А ніжками – топ, топ, топ.
Як годинник, ось так:
Тік-так, тік-так.
8.Дидактична гра «Порахуй яйця».
9.Дидактична гра «Великодній кошик».
IV.Творче завдання «Великодня листівка».
V.Прощання.
Ось прийшов прощання час
Було в нас усе гаразд
Все зуміли, все змогли
«До побачення» -- скажи.




Тема: Свято 8 Березня.
Мета: прищеплювати любов і повагу до жінки – матері, бабусі, сестрички, подруги. Виховувати у дітей шанобливе ставлення до матері; чуйне, доброзичливе ставлення хлопчиків до дівчаток; естетичний смак; навички морально-естетичної поведінки. Сприяти розвитку творчих здібностей дітей.
                                Зміст заняття:
1.   Організаційний момент.
2.   Оголошення теми і мети заняття.
     3. Вступна бесіда.
            Весна – найпрекрасніша пора року. З її приходом оживає природа, повертаються з далеких країв птахи, квітнуть дерева, зодягаючись у зелень; гаї перегукуються голосним пташиним співом. Бринять струмки, розквітають перші квіти, зігріті теплом сонячного проміння, мрійливо співають пташки, прийшла весна, а разом з нею – Міжнародний жіночий день. Свято половини людства, а ще й якої половини! Найчарівнішої, наймилішої, найзагадковішої, найпрекраснішої, доброї, ніжної, турботливої, одним словом – жінок!
          Сьогодні ми вшановуємо жінку, найчарівніше створіння на Землі! Адже саме завдяки їй світ наповнюється любовю, добром та надією.
          Жінка – це восьме диво світу, муза, яка протягом віків надихає чоловіків на звитяжні вчинки.
4. Дидактична гра «Посади квіти для мами».
5.Пальчикова гімнастика.
6. Творче завдання.
       Ми з вами сьогодні власноруч виготовимо подарунок для своєї мами – букет кал.
7. Виготовлення подарунка.
8. Урочиста частина.
       Доброго дня, любі наші жінки! Сьогодні ми запросили вас на свято 8 Березня! Ми хочемо віддати данину любові й захоплення тим, до кого звертаємося в радості і печалі – нашим матерям – берегиням нашого роду.
      Любі! Вітаємо вас зі святом. Зичимо здоров’я дзвінкої криниці, хліба запашного з пшениці, рум’янців від калини, щоб ви були щасливі кожної днини.
        Ми дякуємо вам за вашу доброту, за щирість і ласку, за вашу любов.
         Зі святом Вас, наші любі жінки! І щоб зігріти ваші серця  Ігнатко Ванесса виконає пісню « Мама».
А сьогодні у це свято,
Щастя зичим вам багато.
Хай вас Бог благословляє
І многих літ Вам посилає.
Дай Вам, Боже, днів щасливих,
Дай добра, здоровя, сили.
Дай любові, згоди, втіхи,
Змоги дай – життю радіти.
І ділитись словом щирим,
Теплим, радісним, правдивим.
Прийміть вітання наші щирі,
Хай ваша доля розквіта,
Хай в здоровї і щедротах
Рясні красуються літа.
     Наймолодша вокаліста вокальної студії «Гармонія», Назарик Анастасія, з піснею «Де ти ясне сонечко».
Вам сьогодні – найтепліші
І найщиріші слова від ваших дітей.
            Діти розказують вірші, та дарують матерям подарунки.

      На завершення нашого свята пісня «Мама» у виконанні Ігнатко Ванесси.






     Методи та цілі масажу
              Масаж появився в глибокій древності. Слово масаж походить від грецького слова, що означає "м'яти", "місити" . В наш час масаж застосовується практично у всіх лікувальних і оздоровчих закладах. В його дію покладена головна ціль, щоб зняти втому і відновити працездатність, а також для попередження і профілактики різних захворювань . Масаж не повинен викликати біль . Після нього має бути відчуття тепла, комфорту, розслаблення, сонливості і легкості .
     Види масажу:
- гігієнічний масаж можна об'єднати з самомасажем він сполучаеться з ранковою гімнастикою;
- лікувальний - це вид масажу який ефективний як метод лікування різних травм і захворювань ;
- спортивний - це вид масажу, щоб підготувати групу м'язів, в залежності від виду спорту.
   На практиці класичного масажу виділяють такі прийоми:
- поглажування;
- розтирання;
- розминання;
- вібрація.
             Також існують і протипоказники  при яких не можна робити масаж: тромбофлебіті, інфекційні, онкологічні, шкірні захворювання, підвищеною температурою, кровотечі, вагітним жінкам, туберкульозу, гострі періоди травм, хворобах крові та ін .
                 Контингент хворих в більшості із захворюванями нервової, опорно-рухової, серцевої і легеневої системи.
                 Назначають масаж після гострих порушень мозкового кровообігу, дегенеративних змінах в області поперекових хребців і між хребцевих дисках (спондильози, спондилоартроз). При захворюваннях переферичної нервової системи масаж назначають при невритах лицевого нерва, невриті і невралгії сідничного нерва.
             При серцевих захворюваннях масаж назначають при пороках серця, гіпертонічній хворобі, після перенесення інфарту міокарда, неврозах з порушенням функції серця. За останні роки почастішали випадки коли серцеві болі провокують остеохондроз. На ЕКГ змін немає, а болі сердечні відчуває людина. Існує така методика: хворий лягає на кушетку для того щоб розслабитися і розслабити  м'язи спини . Після розслаблення м'язів хворий лягає на дугу через кушетку і я проводжу серію маніпуляцій, яка заключається в надавлюванні на грудний відділ хребта і постукуванні.
           Масаж назначають при захворюваннях і пошкодженнях хребта, при здавлені нервових "коришків ", випаданнях дисків, порушеннях сумково- зв'язкового апарату хребців , епікондилітах , пошкодженнях менісків , артриті , бурситів . Масаж діє розсмоктуючи, запобігає розвитку атрофій м'язів, знімає біль, покращує лімфа і кровообі .
            Масаж назначають при облітеруючому ендартеріті, варикозному розширені вен на нижніх кінцівках, покращується трофіка в тканинах . Хороших  успіхів домогається масажем в ранньому  після операційному  періоді, покращуеться функція серцево-судиної і легеневої  системи, зменшується болі на після опереційній ділянці, покращується виділення мокроти, функція кишечника, печінки та інших органів. Запобігаємо розвитку після операкійних ускладнень ( пневмонії, тромбофлебіті, емболії, пролежнів).
З дитячих захворюваннях більшість призначень припадає на сколіози, дитячі церебральні паралічі. При сколіозі з допомогою масажу нормалізуємо можливості серцево-судинної і легеневої системи, формуванню правильної   осанки, зміцьнюємо м'язевий корсет. При дитячих церебральних  паралічах домагаємося розслаблення гіпертонусу м'язів, седативна дія на гіперкінези окремих груп м'язів, знижуємо вегетативні і графічні розлади, покращуємо загальний стан у дитини.             
Виконуючи прийом масажу з хворими проводяться бесіди: як правильно поводитися після масажу, навчання робити самомасаж. На робочому місці ведеться  журнал обліку масажних процедур і кожного кварталу дається звіт про виконану роботу в фізкабінет. Для роботи потрібна зручна одежа, щоб не мішала робити масаж . Потрібно дотримуватися правил гігієни, коротко стригти нігті, при жирній шкірі рук або сухості користуватися кремом. Мити руки після кожного сеансу. На руках не  слід носити предмети які можуть травмувати пацієнта, а взуття носити на низькому каблуку.
Підвищується професійний рівень за допомогою методичної літератури, відвідування медсестринських занять -конференці.
Хороших показників у лікуванні хворих можна домогтися тоді, коли лікування комплексне, щоб крім медикаментозного лікування було включено в комплекс масаж, теплові процедури, ЛФК, фізіотерапія та інше. І щоб методика лікування підбиралась індивідуально до кожної хворої людини .
Сестра медична з масажу                                 Г. О. Штодлер 


Конспект заняття:
Тема: свято Святого Миколая.
Мета: розширити і узагальнити знання дітей про свято                   Миколая,виховувати любов та пошану до свята; виховувати в дітей   почуття вдячності за це свято; формувати навички святості, добра і правдивості.
                                             Зміст заняття:
І.Організаційний момент.
За вікном сніжок летить, вітром завіває,
Тож спішіть усі до нас на свято Миколая!
Ну, а хто сюди прийшов, раді вас вітати
Веселіться і радійте на нашому святі.
Маємо чого радіти,добре знаєте ви, діти!
Долетіла до нас вість,що до нас в дорозі гість.
Хто це? Кожен памятай!Це святий наш Миколай!
Діточок він всіх згадає, їм дарунки посилає,
Він вже близько, вже іде, наше заняття хай гуде!
ІІ.Привітання.
   У гості до діток завітала Сніжиночка.Вона вітається з всіма дітками, а діти з нею (спочатку очима, а потім і словами).
   Сніжиночка спускалася
   Із хмароньки на став,
   Та дівчинці (хлопчику) попалася –
   Присіла на рукав.
ІІІ.Артикуляційна гімнастика. «Зимовий вітер»
   Кожному роздано по одній сніжинці (паперові), дитина кладе сніжинку на долоню і здмухує її, набираючи дихання через ніс і видихаючи через рот, складаючи губи в трубочку.Потім всі сніжинки кладемо на стіл і всі разом робимо сильний зимовий вітер (хурделицю, завірюху).
ІV.Робота над темою  заняття.
 1.Відгадайте загадку:
    Хто слухняних, чемних діток любить, поважає?
    Хто на санях чарівних в гості приїжджає?
    Хто торбиночки-чаклунки, що в них діткам подарунки
    Уночі тихо-тихенько під подушечки ховає? (Святий Миколай).
2.Розповідь про Святого Миколая
-- Уважно слухайте, я розповім про це свято.Кожного року відзначають два свята Миколая.Перше – 22 травня, а друге – 19 грудня.
   Зимового Миколая відзначають урочисто запрошують гостей.Святого Миколая люди люблять, бо він – захисник усіх бідних, і знедолених.Найбільше люблять і шанують його діти.Для них він – почесний охоронець і завжди приходить з подарунками.
   Народ склав про Святого Миколая багато легенд і переказів. У них розповідається, як він боронить людей від стихійного лиха,особливо на воді.Всі рибалки мали в своїх куренях образ Святого Миколая і брали його з собою, виходячи в море на промисел.
    Святий Миколай є другим після Бога заступником людей від усіх лих і нещасть.Все життя він ніс людям добро і милосердя.Він опікується не тільки людьми,а й дикими тваринами.
3.Фізкультхвилинка
Рип-рип,рип-рип,                        Діти стоячи переминаються
Поскрипує сніжок                       з носка на пятку.
Стук-стук,стук-стук,                     Присідають і уявляють, що стукають
 Хтось кличе діточок                   кулачками правої, лівої руки.  
Гей, малята, уставайте,              Піднімаються на ноги,
Двері гостю відчиняйте,            розводять руки в боки.
Бо приходить Миколай,            Крокують на місці.
Чемним дітям буде рай!
4.Відгадування загадок:
Махнула птиця крилом і покрила весь світ білим килимом? (Зима)
Я падаю на ваші хати. Я білий-білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг і називаюсь просто… (Сніг)
У святковій залі стоїть як картинка, весела, зелена, красуня …
                                                                                                          (Ялинка)
Я – істота нежива, я – істота снігова.
З кульок я складаюсь, діток потішаю. (Сніговик)
Мухи білі і лапаті – не живуть вони у хаті.
А як сонце припече – з них водичка потече. (Сніжинка)
Невеличкі дві хатинки, в них мякі і теплі спинки.
По пять братиків малих заховались в хатках тих. (Рукавички)
5.Дидактична гра «Склади ялинку»
  Дітки з виготовлених геометричних фігур повинні скласти новорічну красуню ялинку.
6. Дидактична гра « Сніговики»
   На зайчиковому подвірї –багато-пребагато снігу.Він вирішив трохи побавитися і запрошує вас до своєї гри.Допоможіть зайчикові зліпити сніговичків, підібравши для кожного шапочку, шарфик і рукавички одного кольору: червоного, синього та зеленого.
7.Пальчикова гімнастика «Зима»
Ой у лісі лист зівяв                              Пальці обох рук дивляться угору.
Білий сніг на землю впав                   Покласти долоні на стіл.
На дубочки молоденькі                     Широко розвести пальці вгору.
На ялинки зелененькі                         Широко розвести пальці вниз.
Замела зима доріжки                         Колові рухи.
Всі горбочки та доріжки
Біло-біло в лісі стало                          Кожен палець торкається
Так багато снігу стало.                       великого.
8.Творча робота «Прикрасимо рукавичку»
     Дітки уже з виготовленого попередньо матеріалу лиш прикрашають рукавичку на свій лад.
9.Розказування віршів дітками
1.Від хати і до хати                             2.З нетерпінням я чекаю –
Снігами через лід                                  Нині свято Миколая.
Спішить, спішить завзято                    Як надворі стане темно,
Старенький сивий дід.                         Він приходить потаємно.
Він в шапці-невидимці                        Ще ніхто його не бачив,
У теплім кожушку,                                Та у ліжечка дитячі
Приніс усім гостинці                             Він кладе під подушки
У чарівнім мішку.                                  Подарунки і книжки.
3.Завтра свято Миколая                      4.Миколай святий у шапці
 Я давно його чекаю                              І у теплім кожушку,
Щоби швидше настав ранок               Принесе усім гостинці
Буду кликати світанок.                          У чарівному мішку.
10.Творча робота «Чарівний мішечок»
   Діти відповідаючи на запитання розфарбовують зірочки ( якщо вони виконували всі завдання протягом заняття).
V.Підсумок заняття
1.Дітям вручають подарунки від Святого Миколая.
2.--Позаймались ми чудово,
  Але нам прощатись час.
  Та за рік обовязково,
  Завітає до вас Миколай.
  Ви ж дивіться, будьте гарні.
3.Перегляд мультфільму про Миколая.  
 
Конспект заняття
Тема:Осінь,осінь,лист жовтіє – нам знання чарівні сіє.
Мета:Ознайомити дітей з прикметами та ознаками осені,вчити помічати їх в       природі;розвивати артикуляційну,загальну та дрібну     моторику,уяву,фантазію,мовлення,спостережливість,память;виховувати любов до природи.
Хід заняття:
І.Організаційний момент.
Доброго ранку!
Доброго дня!
Треба вітатись чемно щодня
Усмішки людям треба давати
Доброго ранку! —всіх привітати.
ІІ.Психогімнастика – гра «Осінній листочок»
--До нас на заняття залетів осінній листочок,який хоче з вами погратися. Листочок сів на праве плече,на – ліве,на ніс,на чоло,на праву щоку,на – ліву,на губи,на праве коліно,на – ліве,на пальці обох рук.
ІІІ.Основна частина.
1.Актуалізація опорних знань.
--Яка тепер пора року?
--А які осінні місяці ви знаєте?
--Дітки,ви помітили,як змінилась природа?
--Осінь,наче художник,велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори  листя.
2.Повідомлення теми і мети заняття.
--Я думаю,ви здогадалися,що тема заняття повязана з прекрасною порою року і звучить:Осінь,осінь,лист жовтіє--нам знання чарівні сіє.
--Ми ознайомимось з ознаками,прикметами осені,дізнаємося про осінні місяці,виготовимо аплікацію «Грибок».Я впевнена,що ви полюбите осінь.
3.Робота над темою заняття.
--Подорожуючи осінньою стежкою,ми побуваємо ось на яких галявинках:
1.Загадкова.
2.Гра «Тіні осіннього одягу»
3.Гра «Осінні листочки»
4.З листя золотого ми вінки сплітали,
Листок до листочка гарно добирали:
Липове жовтеньке,з клена червоненьке,
З білої берези листячо кругленьке.
5.Гра «Знайдіть відмінності ».
6.Пазл «Гриби»
7.Аплікація.
4.Вивчення нового матеріалу.
1)Перша галявина,з якої ми почнемо мандрувати--«Загадкова».
--Про що ці загадки?
1.Дозріває горобина
   І калина вже рясна
   Перший лист обпадає
   Коли це буває? (Вересень)
2.Груші,яблука зірвали,
   У комору заховали.
   Проситься гарбуз до хати,
   Щоб під ліжком зимувати.
   В лісі виросли опеньки –
   Довгоногі і тоненькі.
   На деревах листя жовкне
   В двері стукає місяць…(Жовтень)
3.Вітер плаче,вітер виє.
   Дощ осінній дрібно сіє.
   І ніде не видно пташки
  Ані бджілки,ні мурашки.
  Вже зів’яли гарні квіти
  Скрізь калюжі по налиті.
  Голе поле,голий сад,
  Бо надворі…(Листопад)

2)Друга галявина—гра «Тіні осіннього одягу».
Загадки про одяг та прикладання шаблону до тіней малюнків одягу.
1.Такі ж невеличкі,як дві рукавички.
   Я їх надягаю,як чоботи взуваю.(Шкарпетки)
2.Взимку голову зігріє – це вона чудово вміє,
   А улітку спочиває,бо роботи їй немає.(Шапка)
3.Не краватка він,не комірець,
   А шию обіймати звик.
  Та не завжди,а лиш тоді,
  Коли бувають холоди.(Шарф)
4.Що то за сорочка – рукавами нівроку?
   І чомусь на ноги вбрали ту сорочку.(Штани)
Пальчикова гімнастика
Між ялинкових пухнастих лап
Дзвінко дощик:крап-крап-крап!
Де сучок давно засох,
Виріс мох-мох-мох…
До листка,де лист прилип,
Виріс гриб-гриб-гриб
Білих тут грибів сімя.
Хто знайшов їх? –Я,я,я!
Дружно ми гриби збирали
Їх у кошик складали.
3)Третя галявина – «Осінні листочки».
-- Потрібно розкласти листочки по кошикам(кленові до кленових,дубові до дубових,березові до березових і так далі.)
4)Четверта галявина:З листя золотого ми вінки сплітали,
Листок до листочка гарно добирали:
Липове--жовтеньке,з клена--червоненьке, З білої берези листячко кругленьке.
             --Вам потрібно розфарбувати листочки так,як це зробила Осінь-чарівниця.
             --Щоб вам було легше виконати завдання,погляньте у кошик і знайдіть там       
             листочки.Візьміть кольорові олівці і надайте такого ж вигляду листочкам.
Фізкультхвилинка
Ми йдемо в ліс осінній.
            Скільки тут дерев стоїть!
На них листячко тремтить.
            Скоро з гілочки зірветься,
            Разом з вітром понесеться,
            Закружляє лист веселий –
            Пишний килим вкриє землю.
 5)Пята галявина:гра «Знайдіть відмінності»
             -- Вам потрібно відшукати відмінності на малюнках.
            6)Шостагалявина—пазл «Гриби»
             -- Вам потрібно скласти пазл з 4 частин.

Пальчикова гімнастика
          Раз,два,три,чотири,пять
          Вийшли пальчики гуляти.
Оцей пальчик гриб знайшов,
             Оцей – чистив,цей – варив,
             Цей – порізав,ну а цей всіх пригостив.
7)Сьома галявина: «Аплікація»
             -- Вам потрібно виготовити аплікацію «Грибок»
ІV.Підсумок уроку.
Ось заняттю вже майже кінець.
Ви були справжні молодці.
Що сподобалось—хваліться,
Засмутило—пожалійтесь.

           Тема: «Осінні подарунки»
Мета: Закріпити знання про характерні ознаки осені.  Навчити називати характерні ознаки овочів та фруктів, розрізняти овочі та фрукти за зовнішніми ознаками та особливостями збору. Розвивати увагу, виховувати естетичні почуття.
Продовжувати розвивати творчі здібності дітей в драматизації гри-казки. Сприяти встановленню позитивних емоційних зв’язків між дітьми групи. Виховувати в дітях доброзичливість та почуття гумору. Розвивати творче мислення та уяву.
 Продовжувати закріплювати прийоми ліплення (розкачування, скачування, вдавлювання), вміння передавати форму, пропорції і колір овочів (огірки та помідори). Розвивати дрібну моторику рук, окомір. Виховувати охайність.
                                               ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
 «Доброго ранку, доброго дня
 Вітає усіх казкова дітвора:
 «Бажаєм здоров’я, бажаєм добра!
 Доброго ранку, доброго дня!»
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття
Скажіть, яка зараз пора року? (Осінь)
 Пригадайте, яка буває осінь? (холодна, яскрава, золота, барвиста, дощова…).
 А що осінь дарує людям? (Врожай)
ІІІ.Робота над темою заняття
1.Бесіда
 Який врожай дарує осінь? (осінь приносить огірки, помідори, пшеницю, яблучка, груші, цибулю, часник, капусту…)
 Добре! Як назвати одним словом: яблука, груші – це … (фрукти); помідори, огірки – це … (овочі) Молодці!
 Що можна приготувати з фруктів? ( сік, варення, джем, компот, спекти пиріжки…); з овочів? (рагу, борщ, вінегрет, салат, ікру, просто зварити овочі)
 Молодці! Які ви у мене розумні!
2.Дидактична гра «Чарівний мішечок»
 Діти, у мене є чудовий чарівний мішечок! Ось який він красивий, подивіться! (піднести до дітей). Як ви гадаєте, що там в середині? А давайте не дивлячись, рукою берем предмет і розповідаємо про нього: що ти там знайшов? Яке воно? (діти по черзі дістають овочі, та, не дивлячись на них, описують):
 Огірок – зелений, колючий, рівненький, продовгуватий…;
 Помідор – гладенький, м’який, круглий, овальний, червоний, жовтий, зелений…);
 Яблуко – …
 Груша – …
 Капуста – …
Кукурудза --…
Перець --…
Молодці! Всі вгадали і назвали овочі та фрукти.
3.Логопедична вправа
Сі-сі-сі – ідіть на город усі,
Су-су-су – заплету косу,
Си-си-си – овочі неси,
Са-са-са –випала роса.
4.Дидактична гра «Ходить Гарбуз по городу»
(грає музика…) Діти, яка гарна чудова музика грає! Це нас казочка кличе!!!
 Зараз ми всі перевтілимося у гарбузових родичів!
Вчитель -- Ходить Гарбуз по городу, питається свого роду:
Гарбуз:  Я – рослина жовтопуза
 Називаюся Гарбузом!
 З мене мати зварить кашу
 На усю сімейку вашу!
 Ой, чи живі чи здорові всі родичі гарбузові?
Вчитель -- Обізвались Огірочки, Гарбузові сини і дочки:
Огірочки:  Ось зелені та цупкі
 На городі Огірки
 Довгі, соковиті,
 Бадиллям повиті.
 Іще живі, ще здорові всі родичі Гарбузові!
Вчитель -- Обізвалася Морквиця – Гарбузова сестриця:
Морква:  Руденька Морквина
 Містить вітаміни
 Хто її вживає –
 Хвороби не знає!
 Іще живі, ще здорові всі родичі Гарбузові!
Вчитель --Обізвались Буряки, гарбузові свояки:
Буряк:  А  у грядці Бурячок
 Темний заховав бочок,
 Щоб поїсти борщику,
 Зваримо його у горщику!
 Іще живі, ще здорові всі родичі Гарбузові!
Вчитель --Обізвалася Картопля, гарбузовая  рідня:
Картопля:  Нагодую всіх вас я
 Я – картопелька смачна!
 Мої бульби смачні!
 Викопують восени!
 Іще живі, ще здорові всі родичі Гарбузові!
Вчитель --Обізвались Помідори, родичі Гарбузові:
Помідор:  Зелений чуб, червоний бік,
 Смачний із мене давлять сік,
 Полюбляють діти
 Сік томатний пити!
 Іще живі, ще здорові всі родичі Гарбузові!
Вчитель --Нумо, швидко поспішайте,
 Щедрий урожай збирайте!
5.Фізкультхвилинка
6.Дидактична гра «Звари борщ та компот»
У кошику овочі та фрукти.
Вчитель  пропонує  дітям «зварити» (скласти  у каструлі)  борщ  або компот.
7. Дидактична гра «У саду, в лісі, на городі»
Ліс — гриби, полуниці,  ожина…
Сад — груші, яблука, сливи…
Город — капуста, перець, огірки…
8.Загадки
1) Сто хустин собі напнула, кожушок надіть забула. (Капуста.)
2) На городі восени лежать жовті кабани,
 Прив’язані за хвости, щоб не думали втекти. (Гарбузи.)
3) Стоїть півень на грядках, у червоних чобітках. (Буряк.)
4) Ціле літо одягалась, навіть спеки не злякалась,
 А хто буде роздягати,  буде сльози проливати.  (Цибуля.)
5) Я на сонці сонцем сяю, родичів багато маю,
 Гарбузову господиню  усі знають. Хто я? (Диня.)
6) Сховалась Марічка в підземній коморі,
 І тільки косички  лишились  надворі. (Морква.)
7) Я червоний і гіркий.Відгадайте, хто такий?(Перець).
8)Круглий, як сонце, смугастий, бокастий, дуже солодкий і трішки хвостатий.(Кавун).
9)Оранжевий ніс у землю вріс.(Морква).
10)Червоненькі кругляки почіплялись на гілки,позбираю всі підряд –буде добрий з них салат.(Помідори)
9. Дидактична гра «Що тут зайве розберіться».
Вчитель роздає дітям індивідуальні картки із зображенням 4 овочів або фруктів, серед яких один зайвий.
10. Пальчикова гімнастика
 На столі було не пусто:
 Морква, ріпа і капуста,
 І картопля, й буряки
 Помідори, огірки – 2 р.
 Ми капусту ріжем – ріжем,
 Ми капусту солим – солим,
 Ми капусту трем – трем,
 Ми капусту жмем – жмем.
 Урожай! Урожай!
 Нашу Осінь зустрічай!
11.Робота з пластиліном
Діти, давайте зліпимо з пластиліну Гарбузових родичів.
ІІІ Підсумок заняття
Отже, дітки чим ми сьогодні займалися?
Які овочі та фрукти ви запамятали?
Чи сподобалося вам заняття?

ЛОГОПЕДИЧНА РОБОТА ПРИ ДИТЯЧОМУ АУТИЗМІ
Мовна функція – одна з найважливіших психічних функцій людини. Під цим розуміється комунікативна, регуляція, інтелектуальна, пізнавальна функції.
Оволодіння дитиною мовою сприяє усвідомленню, плануванню і регуляції його поведінки, мовне спілкування створює необхідні умови для розвитку різних форм соціальної, учбової та творчої діяльності.
Порушення розвитку мови в тому або іншому ступені (залежно від міри мовного розладу та його причин) негативно впливають на увесь психічний розвиток дитини, відбиваються на його діяльності та поведінці.
Слід відзначити неоднорідність мовленнєвих порушень та варіативність їх проявів у залежності від глибини ураження та ступеню викривлення психічного розвитку дитини. Та незалежно від рівня розвитку мовлення, при аутизмі насамперед страждає можливість використовувати його з метою спілкування.
Зокрема, науковці Є.Баєнська, М.Лібінг, О.Нікольська у своїх дослідженнях виділили чотири варіанти мовленнєвого розвитку аутичних дітей:
I група - майже повна відсутність експресивного мовлення при наявності вокалізацій і бурчання. Окремі слова або короткі фрази, які вимовляє дитина на висоті афекту у значущій для неї ситуації, дозволяють припустити, що вона розуміє мовлення (хоча б частково).
II група - груба затримка процесу формування мовлення, низька мовленнєва активність, відсутність спонукань до активного мовлення, наявність ехолалій, набору стереотипних коротких фраз (набутих у ситуації афекту) або цитат з улюблених книг для коментування реальних ситуацій, використання для задоволення прохання інфінітивних дієслів, крику або безпосереднього вказування на бажаний предмет.
III група - наявність значного словникового запасу, використання «дорослого» мовлення (нерідко літературного), застосування довгих монологів на цікаву для дитини тему при повній нездатності до ведення діалогу; порушення вимови у вигляді змазаного та нечіткого мовлення, заміни звуків та невідповідності інтонації змісту.
IV група - значна затримка мовленнєвого розвитку (іноді - регрес власного мовлення у віці 2-2,5 років), тихе, нечітке мовлення з відстроченими ехолаліями, можливе відсутність розуміння інструкцій поряд з швидкою реакцією на складний казковий образ або емоційно- вадливу для дитини ситуацію .
Тому, чим раніше починається робота по розвитку мови, тим краще. Порушення мовного розвитку є однією знайбільш важливих ознак аутизму.
На усіх етапах логопедичного зайняття проходить робота спрямована на розвиток: арикуляционной гімнастики, дихання, фонемного слуху, дрібної моторики, постановка, автоматизація, диференціація звуків.
Розвиток слухової уваги.
Спотворення звуків і слів, скорочення слів, перестановка звуків і складів, уподібнення одного звуку іншому часто пов’язане з недостатньо розвиненою, нестійкою слуховою увагою. Перш ніж приступати до правильної постановки звуку, дуже важливо навчити дитину слухати і чути.
Немовний (фізичний) слух – це уловлювання та диференціація різних звуків навколишнього світу (окрім звуків людської мови), розрізнення звуків по гучності, а також визначення джерела і напряму звуку.
Мовний (фонемний) слух – це здатність уловлювати і розрізняти на слух звуки (фонеми) рідної мови, а також розуміти сенс різного поєднання звуків – слова, фрази, тексти. Мовний слух допомагає диференціювати людську мову по гучності, швидкості, тембру, інтонації.
Розвиток моторики.                                                         
Необхідність розвитку моторики рук обумовлена тісною взаємодією ручної і мовної моторики. Морфологічне і функціональне формування мовних зон здійснюється під впливом кинестетичних імпульсів, що поступають від рук. Вдосконалення ручної моторики сприяє активізації моторних мовних зон головного мозку і внаслідок цього – розвитку мовної функції.
Логопедична(артикуляційна) гімнастика – це комплекс вправ для розвитку м’язів артикуляційного апарату : губ, щік, щелеп, язику, губ, неба. Вимова звуків – це складна рухова навичка.
Мовне дихання – це правильне поєднання вдиху і видиху під час вимовлення звуків, слів і фраз. Тренування мовного дихання – це навчання плавній вимові звуків, складів, слів і фраз на видиху.
Основні етапи роботи при корекції мови у аутичних дітей.
·      Адаптаційний період роботи (встановлення первинного контакту).
·      Робота над вказівним жестом, “так”, “ні”.
·      Робота над артикуляцією, логопедичний масаж.
·      Робота над мовним диханням.
·      Розвиток слухового сприйняття.
·      Навчання читанню.
·      Розвиток розуміння мови. Розуміння інструкцій.
·      Розвиток активного словника.
·      Формування граматичної будови мови.
·      Формування простої фрази. Діалог.
·      Формування графічних навичок.
·      Формування понять : однаковий, різний, колір, форма,розмір, кількість.
·      Формування просторових представлень.
·      Формування тимчасових представлень.
·      Читання


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ
В ЦЕНТРІ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ-ІНВАЛІДІВ

Специфіка логопедичної роботи

Основний логопедичний діагноз вихованців – загальне недорозвинення мови  (ЗНМ) тяжкого та середнього ступеня. Зустрічаються й діти, які зовсім не розмовляють. Є діти з порушеннями вимови й лексико-граматичного складу мови. Всі вихованці потребують  логопедичної допомоги. Робота логопеда має певну специфіку.
Вона базується на наступних принципах:
1. Особистісне орієнтування - орієнтування на дитину, її психоемоційні особливості.
2. Емоційна підтримка - створення на заняттях емоційно комфортної обстановки.
3. Взаємодія з батьками, психологом, вчителем - реабілітологом.
4. Ігровий контекст занять - формування позитивної мотивації навчання.
Можна виділити специфічні особливості логопедичної роботи з "особливими" дітьми:
1. Постійний пошук індивідуальних підходів до дитини. У роботі неможливо орієнтуватися на "середню" дитину. Кожний вихованець у повному сенсі "особливий": у нього свій тип сприйняття, уваги, пам'яті, характер і темперамент. Всі психічні прояви в "особливих" дітей виражені більш яскраво, рельєфно в порівнянні зі звичайними дітьми. Це унеможливлює  роботу зі стандартної технології: кожна дитина вимагає свого підходу.
2. Логопедичні заняття носять комбінований і ігровий характер. Заняття містить у собі роботу над рухливістю артикуляційного апарата, над звуками мовлення, розвитком фонематичного слуху, лексико-граматичного складу мови, зв’язним мовленням. Всі заняття проходять в ігровій формі. Використовуються мовні ігри, яскраві, цікаві іграшки. Гра є необхідністю, без якої неможливі позитивні результати. Комбіноване заняття, проведене в ігровій формі, дозволяє гнучко перемикати увагу дитини з одного виду діяльності на інший, не допускаючи втрати уваги й зниження інтересу.
3. Формування наслідувальної діяльності. Перший крок корекційної роботи - розвиток довільної уваги. Важливо, щоб дитина "побачила", "почула", звикла вслухуватися в мову. Тому логопед починає роботу з наслідувальної здатності дитини, учить його наслідувати дії з предметами (м'ячем, кубиками й ін.), рухам рук, ніг, голови. Це - основа для переходу до наслідування артикуляційним рухам, звукам, словам.
4. Організація контексту занять. Відомо, що удержати довільну увагу у таких дітей надзвичайно складно. Тут важливий кожний дріб'язок. Розташування обладнання, відсутність зайвих предметів у полі зору дитини, використання іграшок, до яких у нього є особливе відношення й специфічний інтерес, місце розташування логопеда. Важливо відзначити, що те, до чого звикають "особливі" діти, впливає на успішність занять. Тому важливо знати їхні звички й використати це в організації контексту занять.
5. Спостереження за внутрішнім станом дитини. На заняттях важлива динаміка уваги дитини. Не можна доводити увагу до виснаження. Важливо вчасно помітити, коли і як перемкнути увагу. Коли дитина починає відволікатися - уже пізно. Руйнується атмосфера заняття, емоційний зв'язок руйнується.
6. Моделювання ситуацій досягнення. "Особлива" дитина звикає до того, що всі дорослі - від батьків до педагогів прагнуть її зрозуміти як би з "півслова". З одного боку - це прекрасно, але з іншого боку - у неї може втрачатися мотив, бажання навчитися (наскільки це можливо для її рівня розвитку) говорити правильно. Саме тому, на заняттях потрібно створювати такі умови, щоб у дитини виникала потреба говорити. Правда, для того, щоб вербальна комунікація стала для неї звичною й необхідною, буде потрібно дуже багато часу.
7. Повільний темп формування нових навичок. Може здатися, що робота логопеда ні до чого не приводить, проходить даремно. Від "особливих" дітей неможливо очікувати швидкого результату. У них немає оперативного реагування. Вони тривалий час "поглинають" інформацію, начебто  "записують" її на свій внутрішній магнітофон. Іноді результат роботи може з'явитися через 2-3 роки. Ця особливість сприйняття дітей не повинна лякати педагогів.
8. Постійна затребуваність придбаних навичок. Вся логопедична робота проходила б без результату при відсутності тісного контакту з батьками, вихователем і дефектологом. Саме вони забезпечують затребуваність тих навичок, над якими йде робота на логопедичних заняттях. Спільно проговорюються дрібні зміни в поведінці дитини, логопед просить батьків вдома, а педагогів на заняттях провокувати дитини на застосування  навичок, що відпрацьовують. Від педагогів логопед одержує інформацію про стан дитини після занять, і з врахуванням цього планує подальшу стратегію. Це особливо важливо при роботі з безмовними дітьми. Якщо ж дитина володіє мовою, то співробітництво з педагогами полягає в роботі над автоматизацією звуків, розвитком лексико-граматичного складу мови. В "особливих" дітей процес автоматизації звуків дуже важкий і тривалий. Якщо поставлений звук не закріплювати щодня, якщо постійно не стежити за правильністю його вимови при різних видах діяльності, у які включена дитина в центрі й дома, результат логопедичної роботи знеціниться. Те, що не може відстежити логопед, можуть контролювати педагоги й батьки. І в цьому полягає їхня величезна допомога. Варто вести логопедичні зошити, по яких батьки можуть займатися вдома, закріплюючи матеріал в іншій обстановці. У цьому - зміст перенесення отриманого досвіду додому, у реальне життя.



ПОРАДИ ЛОГОПЕДА
Проведення артикуляційної гімнасти в дома.

 Артикуляційна гімнастика – розвиток рухливості органів мовленнєвого апарату, відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів необхідних для правильної вимови звуків. Артикуляційну гімнастику бажано проводити щоденно, відводячи на неї від 5 до 15 хвилин, в залежності від віку дитини. Не перевантажуйте дитину, не вимагайте від неї виконання всіх вправ під час одного заняття.

Комплекс вправ для артикуляційної гімнастики
 І. Вправи для щелеп
1.     1. Жувальні рухи в повільному темпі із зімкнутими губами.
2.     2. Те ж саме в швидкому темпі.
3.     3. Легке постукування зубами — губи розімкнуті.
ІІ. Вправа для зубів
« Парканчик » – широко посміхнутися, зімкнути зуби.
паркан паркан-зуби
« Бегемотик »  –  Широко відкрити рот і потримати його відкритим 10-15 секунд.
бегемот рот-бегемот
 ІІІ. Вправа для губ
1.      «Посмішка» — розтягування розімкнутих губ, зуби при цьому зімкнуті, добре видно і верхні, і нижні різці.
   смайлпосмішка
2.     Те ж саме із зімкнутими губами і зубами.
3.     «Трубочка» («Хоботок») — витягування губ вперед (зуби зімкнуті).
слонхоботок
4.     Поперемінне виконання «Посмішки» і «Трубочки».
5.     Обертальні рухи губами.
6.     Відведення нижньої губи від зубів і ясен.
7.     Втягування нижньої губи всередину рота.
 III. Вправи для язика (виконується з широко розкритим ротом і при нерухомій нижній щелепі)
1.      «Лопатка»
        Мій язик, широкий, як лопата,
        Може на губі розслабленим Лежати.
 Широкий, розслаблений язик висунути, покласти на  нижню губу, потримати 10-15 секунд (при напруженні  поплескати по язику шпателем або поплямкати   губами).
 лопата язик-лопата
2.     «Голочка»— вузький напружений язик висунути далеко вперед і утримувати 10-15 секунд (для скорочення язика доторкнутися до кінчика шпателем).
голка язик-голка
3.     Поперемінне виконання «Лопатки» і «Голочки».
4.      «Неслухняний язичок»
       Лінькуватий мій язик.
       Працювати він не звик.
       Неслухняний язичок-
       Покараю:шльоп, шльоп, шльоп.
  Посміхнутися, закусити язик зубами. «Протягувати» язик між зубами вперед-назад, злегка покусуючи його.
Виконати 3-4 рази.
закушений язик
5.     «Маятник»
        Тік-так, так-тік-
        Наче маятник, язик.
Відкрити рота. Висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Слідкувати за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок:1-2. Вправу виконувати 10 – 15 разів.
язик-маятник
6.     « Маляр » –   посміхнутися, відкрити рот. Широким кінчиком язика погладити піднебіння від зубів до горла. Нижня щелепа не повинна рухатися. Вправу виконувати 10  разів.
маляр язик-маляр
      7. «Гойдалка»
  Ми на гойдалці гойдались.
  Піднімались, опускались.
  Як летімо вгору, ух!
  Перехоплювало дух.
 Відкрити рота.Почергово рухати язиком вгору-вниз.
а) до верхньої-нижньої губи;
б) до верхніх-нижніх зубів;
в) до верхніх-нижніх альвеол.
Нижня щелепа не рухається. Рахунок: 1-2.
Вправу виконувати 10 – 15 разів.
гойдалка язик-гойдалка-вниз язик-гойдалка-вверх
 Кругові рухи язиком:
а) по губах;
б) по зубах;
в) за зубами.

9.     « Чашечка » («Ковшик») — широкий язик піднятий
догори:
а) до верхньої губи;
б) до верхніх зубів;
в) до верхніх альвеол.
чашка рот-чашка
10.                       « Смачне варення » 
       Ми варення скуштували,
       Потім губи облизали.
 Посміхнутися, відкрити рот. Язиком в формі чашечки облизати верхню губу  і сховати в либину рота(можна намастити губу варенням). Вправу виконувати 10 – 15 разів.
варення облизали варення1 облизали варення2
11.                       « Дятел » –  рот широко відкрити і злегка розтягнути  у посмішці, язик в формі «чашечки» підняти вверх: бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів, а передній край  язика підняти за верхні передні зуби до альвеол. Дитина вимовляє на видиху Д-Д-Д або Т-Т-Т. Язик «стукає по горбочках».
дятел рот-дятел
12.                       « Моторчик »
  Посміхнутися, відкрити рота.  Вимовляючи твердий звук «д», вказівним пальцем робити під язиком швидкі рухи ліворуч-праворуч.
13.                       « Грибочок »
 Язик широкий, плоский, присмоктується до твердого   піднебіння, бокові краї притиснуті до верхніх корінних  зубів, кінчик язика — до верхніх альвеол.
       гриб рот-гриб

14.                       « Коник »
Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову вуздечку.
Виконати 10-15 разів.





Логопед: Шевчук О.П.



http://rrrcidi.blogspot.com

Немає коментарів:

Дописати коментар